lotjeee.reismee.nl

Stray en Fiji!!!

Het is wel weer eens tijd voor een nieuw verslag vond mijn moeder, dus bij deze!

De laatste week dat ik bij mijn gezin in Cambridge woonde waren ze echt super lief voor me, me eten werd gesneden, en echt alles werd voor mij gedaan. Als ik ze dan ergens mee wou helpen hoefde dat niet want dat was slecht voor mijn schouder. De laatste dagen heeft Tash Tess nog helemaal mooi gepoetst zodat ik nog met Tess (paard) op de foto kon en ze was heel lief mee naar het ziekenhuis gegaan voor controle en toen ik zei dat als ze iets anders te doen had ze dat best mocht doen. Maar dat wou ze niet dat kon na afloop ook allemaal wel! Daarna zijn we bij de burgerking gaan ontbijten en ik had pancakes en uiteraard werd dit in stukjes gesneden en werd mijn boter en stroop netjes verdeeld over mijn stukjes pancake.

De laatste avond dat ik er was werd er een typische Nieuw Zeelands avondeten gemaakt, lam. Eerst werd uiteraard gevraagd of ik wel lam wou eten en ze noemde het dan ook geen lam maar schaap aangezien ik mijn 2 lammetjes zo geweldig vond, we aten overigens niet onze eigen lammetjes hoor gewoon lam uit de winkel.


De avond begon met een fles bubbles, al is champagne niet echt bijzonder hier aangezien dat dagelijks op tafel staat.


Daarna werd te tafel netjes opgedekt, we aten eigenlijk nooit aan tafel maar of aan de bar of voor de tv. En gingen we eten, lam is volgens iedereen geweldig maar ik vind een Angus steak lekkerder. En als laatste een NZ dessert, een soort van cake met room en niet te vergeten hockey pockey icecream!


Daarna was het tijd om mijn spullen in te pakken en Tash en Amanda hebben heel lief geholpen tot laat in de avond tot we klaar waren, daarna kwamen ze nog heel lief met kadootjes aan! Ik kreeg van Tash een roze dekje dat ik ergens in de eerste week in de winkel zag liggen en zei dat ik die zo leuk vond, en ik kreeg een heel leuk tshirt van NZ met een NZ teken er op. Ook gaf ze me een kaart waarin ze me bedankte. Van Amanda kreeg ik een mooi fotoboek van Cambridge en een kaart namens haar zelf, Tash, Glenn en Nick.


De volgende dag was het dan toch een beetje verdrietig wakker worden en om 8 uur werd ik naar het dorp gebracht waar de bus naar Wellington mij op zou halen.

De reis naar Wellington duurde 9 uur, toen ik daar aan kwam moest ik mij zien te vermaken tot 1:30 aangezien mijn ferry naar het zuidereiland pas snachts vertrok. Ik heb mijn tijd uitgezeten bij de mac en bij de terminal van de ferry, een uur of 6/7 later was het dan eindelijk half 2 snachts en mochten we de ferry op. De ferry is echt een super grote boot het lijkt eigenlijk op een cruisce schip. Toen ik binnen was ben ik op een bank gaan liggen en nog even geslapen, om 6 uur was de ferry in het zuidereiland en was het tijd om tot 11:45 te wachten op de Stray bus waar ik de komende 2 en halve week mee rond zou reizen.


Na een aantal uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan bij het Abel tasman park, dit vond ik ook het aller mooiste deel van NZ. Rond een uur of 9 was ik zo moe dat ik wou slapen maar ik lag boven in een stapelbed, naar vele pogingen in bed te komen lukte het mij toch echt niet door mijn schouder, maar ik herkende mijn kamergenootjes niet echt dus ben maar gaan wachten tot mijn kamergenootjes kwamen om te vragen of misschien iemand zijn benede bed aan mij af wou staan, om 10 uur was het dan eindelijk tijd om te slapen. De volgende dag ben ik met de watertaxi naar het park geweest en hebben we een mooi stuk gevaren over het water om daarna afgezet te worden aan het strand en ben ik met 2 andere gaan wandelen door het regenwoud, om de paar kilometer kwam je weer een strandje tegen en eigenlijk zijn we bij elk strand ook even gestopt. Vanaf smorgens 8 uur tot 6 uur hebben we ons dus vermaakt met het strand en wandelen.


De volgende dag gingen we naar Punakaiki (of zo iets, in iedergeval het was de westkust) Daar moesten we in de bus al een kamer indeling maken omdat we niet allemaal naar het zelfde hostel zouden gaan, de busreis naar Punakaiki was echt amazing! Ik hou echt van de westcoast!


Uiteindelijk bij ons hostel aan gekomen was het super luxe we sliepen in een mooi luxe huis. Die middag zijn we naar het strand gegaan, niet om te zwemmen want de zee aan de westkust is heel gevaarlijk omdat die zo ruig is. Daar kwamen we een andere kamer tegen en die vertelde hoe dat er uitzag, hun hadden een vierkant hok met een paar matrassen en vieze keuken wc’s en badkamer buiten, dus wij waren erg blij! En hadden hun maar niet verteld hoe ons huis eruit zag.


De volgende dag konden we een hike doen als we wouden, maar het regende en ik en een andere Dutchie gay hadden daar dus echt geen zin in, dus wij hebben een paar uur in een cafe gezeten en gewacht tot iedereen er weer was om onze reis naar Franz Josef voort te zetten voor 2 nachten, Hier heb ik de heli hike gedaan! Je gaat 10 minuten met de helikopter naar de Glacier en daar ben je dan 3 uur op het ijs super gaaf aan het rond wandelen/klimen met de gids, daarna werden we weer opgehaald door de helikopter om weer terug te gaan naar beneden. Die avond kwam Jenny een busgenootje met een heel leuk idee om glowwormen te gaan kijken, ik vond dat wel leuk en ben meegegaan….. tot we bij een donker bos uitkwamen en ze daar inliep en ik vol verbazing vroeg of we wel goed liepen, helaas kwam ik op dat moment er pas achter dat de glowwormen zich bevinden midden in een donker bos, maarja ik was er toch en het lag aan een drukke weg dus dacht ik ga wel mee. Na 20 minuutjes lopen kwamen we bij het einde van het wandelpad door het bos uit en waren we ergens midden in het bos, daar zagen we nog iemand die ook naar de glowwormen kwam kijken en dat was uiteindelijk super leuk om al die glowwormen te zien, maar ik was wel blij na 20 minuten toen we weer terug gingen en ik na een uur weer de weg zag!

Na Franz Josef zijn we naar Wanaka gegaan en hier had Jenny een activiteit gekozen om te leren vliegen en ze mocht een passagier gratis meenemen en ze vroeg mee, dus ben in een heel klein vliegtuigje meegeweest terwijl Jenny dat meisje heel het vliegtuig bestuurde, het was best spannend maar wel heel leuk om Wanaka en lake Wanaka van boven te zien.


Die avond kon je je opgeven of je mee wou voor een BBQ en een bootvaart op de lake, iedereen van de bus was meegegaan dus dat was erg gezellig.

De volgende dag zijn we naar Queenstown gegaan en hadden die avond voor de laatste keer met zn alle en onze driver poostie een gezellig avondje in de bar om afscheid van iedereen te nemen, aangezien sommige mensen door gingen naar Milferd sound en sommige de volgende dag al weggingen en andere pas een week later of een paar dagen later en andere niet naar Milferd sound gingen maar door gingen naar Mt Cook, ik bleef 2 nachten in Queenstown en het is een super schattige klein stadje aan een super mooi groot meer.

Daarna ben ik naar MT Cook gegaan en dat was wel heel mooi want dat was echt aan de rand van een Glacier en allemaal bergen met sneeuw.

Hierna ging ik door naar Chistchurch voor 4 nachten, ben naar het strand gegaan ben een dag naar de ‘stad’ gegaan en ik was ook opzoek naar de bios om de Hungergames te zien.


Maar eigenlijk kon ik niet echt een bioscoop vinden, elke keer als ik een bioscoop zag kon je vanaf de straat erg goed naar binnen kijken en zag je zo de stoelen staan met allemaal puinhoop erop en een paar ingestoorde muren eigelijk zag je er niet echt meer een gebouw in. 2 en 3 jaar geleden is er een aardbeving geweest in Christchurch en die van 2 jaar geleden zijn best veel mensen dood gegaan en is bijna de hele stad ingestort, Chistchurch was de eena groote stad van NZ. Maar nu 2 en 3 jaar later zie je er nog heel veel van en zijn de meeste gebouwen nog steeds ingestort of zie je ze overal bouwen. Het is echt een puinhoop en een lelijke stad, maar toch best bijzonder om dit allemaal te zien. Gelukkig had ik een super leuk hostel!

Na 4 nachten Christchurch ben ik weer gezellig met Stray rond gaan reizen naar Rangitata dit is de raft plek in NZ maar dat kan ik helaas niet doen met mijn schouder, dus ben met een aantal andere naar de rivier gewandeld het was best makkelijk zoals ons verteld was maar na 2 uur wandelen hadden we nog steeds geen rivier gevonden en gingen we maar weer terug en toen hoorde we van meerde groepjes dat die de rivier ook niet gevonden hadden, raar want we sliepen echt zo goed als aan de rivier. Die avond had Sparrow onze driver brownies gemaakt met hockey pockey icecream en hebben we met zn alle de hangover gekeken!

Daarna was het tijd om naar mijn laatste stop te gaan: Kaikoura, Kaikoura staat bekend om de wale watching. Dus dat heb ik uiteraard ook gedaan! Hebben 3 walvissen gezien en een hoop dolfijnen.


De volgende dag gingen we naar picton daar heb ik de stray bus achtergelaten en ben ik met de ferry naar Wellington gevaren en heb ik voor 4 nachten in wellington geslapen een leuke stad met een hoop dingen te doen! Na die 4 nachten was het tijd om terug te gaan naar Auckland met een busreis van 12 uur, helaas kreeg onze bus onderweg ook nog een pech en stonden we met een kapotte bus, eindelijk in Auckland laat aangekomen was het zoeken naar mijn hostel. Ik met mijn koffer heel Auckland hill op en hill af rondgelopen na super lang zoeken had ik mijn hostel gevonden!! Binnengekomen zeiden ze dat het de verkeerde was er zijn namelijk 2 YHA hostels in Auckland…. Eindelijk had ik mijn goede gevonden en heb ik lekker geslapen.


De volgende dag ging ik nog even door Auckland lopen en weer optijd naar het vliegveld om naar Fiji te vertrekken.


Helaas in het vliegtuig waren de tv’s kapot, en na een tijdje hoorde ik de piloot iets omroepen met we hebben problemen, nou als ik in een vliegtuig zit dan is het laatste wat ik wil horen is dat er problemen zijn, maar ik was muziek aan het luisteren dus verstond verder niet echt wat die zei maar iedereen bleef chill dus ben ik maar verder gaan chillen in het vliegtuig. Uiteindelijk gewoon veilig aan de grond gekomen, en daar merkte je al meteen hoe snel ze in Fiji zijn, Fijitime! Ik heb ruim een half uur gewacht tot mijn koffer op de band kwam, een half uur eerder kwamen al de eerste koffers van ons vliegtuig gewoon een normale airbus al op de band, maar ach Fijitime! Met mijn koffer naar de arrival hal waar ik opgehaald zou worden door mijn hostel ik denk dat ik iets van ander half uur gewacht maar ach Fijitime! Toen was het eindelijk tijd naar mijn hostel te gaan.


Super gezellig was dat!!! Ze speelde allemaal gitaar en gingen zingen en ook kregen we een heeeel vies drankje de hele tijd uit een grote afwastijl en dat moest je dan opdrinken, van te voren zeg je Bula (welkom/hallo) en dan drink je het op en het is echt te smerig en net wanneer de smaak uit je mond is krijg je een nieuwe, maar ik vond het wel grappig dus dronk het net zoals de rest maar gewoon de hele tijd op. De volgende dag zou er een bus komen naar de busstation die ik moest nemen dus die kwam best op tijd, het was een bus die volgensmij bijna uit elkaar viel maar ik ben aangekomen waar ik moest zijn, daar de bus naar Suva gepakt dat was gewoon een mooie luxe bus met muziek en airco en ben ik bij beachouse afgezet. Daar slaap ik nu voor 10 nachten en het is echt super mooi en super luxe. Helaas is het wel regenseizoen wat betekend dat we wel zo nu en dan een tropische regenbui over ons heen krijgen maar dat is net zoals de zee en het weer erg warm.

Nu 3 pagina’s verder vind ik het wel tijd om er een eind aan te maken, respect voor iedereen die het helemaal tot het einde gelezen heeft!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!